קטגוריה: מדיני / המחדל: תרבות שלטונית מופקרת
כשל 01.

מינוי אנשים ללא כישורים מתאימים לשרים ותפקידים בכירים

משרדי הממשלה הוצפו במינויים לא מקצועיים של שרים ושל מנהלים חסרי ידע, ניסיון וכישורים נדרשים, הן בתחום שעליו הם ממונים והן במינהל ציבורי בכלל. אנשי ונשות מקצוע מומחים בתחומם פוטרו והוחלפו באחרים על סמך שיקולים פוליטיים, סקטוריאליים ואישיים. מינויים אלה פגעו קשות ברמת התפקוד של המשרדים והביאו להתנהלות לא מקצועית ולא אפקטיבית, הן לפני 7 באוקטובר והן בניסיונות ההתמודדות עם האירוע המורכב, שדרשו מיומנות גבוהה וניסיון רב. חוסר המקצועיות וחוסר הניסיון של המשרדים הביאו לעיכובים, לליקויים ולשיבושים בטיפול במצב.
יש בידך מידע מאומת נוסף או עדויות?

רוב השרים שמונו בממשלה חסרי ניסיון ניהולי או מקצועי במשרד אליו מונו, מה שהביא לפגיעה משמעותית ביכולות הביצועיות של המשרדים בשגרה וביתר שאת בעת המלחמה.

א
"וכך מינו מרבית שרי הממשלה מקורבים פוליטיים למנכ"לי משרדיהם — פעמים רבות תוך התעלמות מהשאלה אם יש לאותם אנשים שמץ של יכולת לבצע את תפקידם עבור אזרחי ישראל. איש ממנכ"לי המשרדים לא רצה כמובן להיכשל בתפקיד, אבל כדי לנהל תקציב של מאות מיליוני שקלים או אפילו מיליארדים — יש צורך בסט מורכב של כישורים"
ב
"זה להזיז הר, וצריך מערכת משומנת שיודעת לעשות את זה. צריך רצף של אישורים במשרד האוצר, ומדובר פה במנהלי משרדים שלא יודעים לנסח את הפניות לאוצר. הם עושים טעויות בניסוח, ואז הפנייה חוזרת אליהם. כך הכל מתעכב בימים — ולאף אחד במערכת אין זמן להדריך אותם. כולם טובעים בהמון דברים. עד שכל דבר יוצא ומנוסח ומאושר, עובר המון זמן"
ג
"יש משרדים שגם אם הם רוצים לעשות, אין להם משמעות. מה גמליאל יכולה לעשות במשרד המודיעין? או מאי גולן ואמסלם?
ד
"יש הרבה אנשים בעלי ניסיון וידע שהיו יכולים להיכנס לתפקיד, אבל אלו לא מינויים מקצועיים. הוא עומד בראש מפלגה שהיא חברה בקואליציה ולכן הוא שר"
ה
בכיק במשרד האוצר: "מה למדנו מהקורונה? איך ניתן להעביר כסף כשעדיין לא ידוע מי חי ומי מת ביישובי העוטף, כיצד אוספים את מספרי חשבונות הבנקים של הנפגעים, ומה עושים עם אלה שנפגעו במרחק גדול יותר מהרצועה? זה מעיד על חוסר הניסיון של השרים והמנכ"לים. משרד התחבורה, למשל, לא ידע איך לגרום לרכבת לזוז. זה הרי משחק של הסכמי עובדים שצריך לדעת לשחק". חגי עמית: “בסיום הערכת מצב בחמ"ל העירוני באשקלון, הנחתה שרת התחבורה מירי רגב את מנכ"ל נתיבי ישראל לטפל באופן מיידי בהרס התשתיות שנפגעו בעיר ובכל הערים והיישובים בנגב המערבי". ההודעה הזו, ששיחררה השבוע לתקשורת השרה מירי רגב, גרמה לבכיר בממשלה להתפלץ: בזמן שעוטף עזה הוא שטח צבאי סגור, אי־אפשר ליישם את ההוראה הזו”

ניסיון למנות את אריה דרעי לשר הפנים והבריאות למרות הרשאתו בעבירה שיש עימה קלון

א
"לעמדת היועצת ולפי פסיקת בית המשפט העליון, המסקנה הברורה בנסיבות העניין היא כי מינויו לשר חורג באופן קיצוני ממתחם הסבירות ודינו בטלות"

מינויים ונסיונות למינויים של דמויות שאינן עומדות בתנאי הסף הנדרשים

א
למרות שנפסל בוועדה - רגב תביא לאישור הממשלה את מועמדה למנכ"ל משרד התחבורה
ב
״מניעה משפטית לאשר את המנכ"ל שהציעה רגב"
ג
"לאחר שוועדת המינויים בחנה את העניין ושמעה את השרה, היא מצאה כי המועמד אינו כשיר למילוי התפקיד, ומינויו עלול לפגוע בתפקוד המשרד וביכולתו לעמוד במשימותיו הרבות והמורכבות."
ד
רגב תביא לממשלה את מינוי בן זקן למנכ"ל משרד התחבורה - אף שנפסל בוועדה
ה
"המינוי אושר לאחר שהשרה רגב ביצעה "טריק" שעשתה גם בקדנציה הקודמת שלה עם שילה אדלר, שהפך ממשנה למנכ"ל שאחראי על מינהל התשתיות במשרד. השיטה של רגב היא למנות את האדם שהיא חפצה ביקרו לתפקיד ממלא מקום המשנה למנכ"ל המשרד לתקופה של חצי שנה, תפקיד שאין לו תנאי סף ברורים. לאחר חצי שנה המועמד של רגב צבר לכאורה ניסיון רלוונטי והיא יכולה להגיש אותו בשנית ולזכות באישור הנציבות.״

שרים מנסים למנות מקורבים ללא כישורים מתאימים לתפקידים בכירים רגישים

א
״בהודעה שפרסם משרד החינוך על הבחירה בצלאל נכתב כי הוא "טייס קרב, בדיוק כמו שר החינוך יואב קיש, ולאחר שנים ארוכות וטובות של טיסה קרבית משותפת, יובילו השניים כעת את האתגר החינוכי הממלכתי בישראל". לצלאל אין ניסיון ניהולי במערכת החינוך, וניסיונו החינוכי, כפי שתואר בהודעת משרד החינוך, כולל "פעילות חינוכית בהתנדבות בבתי ספר בפריפריה", "חניכת מורים צעירים" והגשמת "חלומות חינוכיים לתלמידים מתקשים."
ב
״בשבוע החולף נשבר שיא של זילות בבקשות לאישור מועמדים לתפקיד מנכ"ל משרד ממשלתי. ארבעה שרים ביקשו לאשר לתפקיד מקורבים, שככל הידוע אינם עומדים בתנאי הסף שנקבעו בתקנון שירות המדינה (התקשי"ר). שר המשפטים ביקש למנות למנכ""ל משרדו אדם שאינו מנהל בכיר ואפילו אינו עורך דין, אף שלמנכ"ל משרד אמור להיות ניסיון בתפקידים ניהוליים בכירים, או שיהיה "בעל ניסיון בתחום פעילותו העיקרי של המשרד". שרת התחבורה ביקשה למנות למנכ"ל משרדה את ראש המטה שלה, שניהל לכל היותר עשרה עובדים אי פעם. שר המדע מבקש למנות לתפקיד עורכת דין וח"כית לשעבר שלא ניהלה ארגונים בהיקפים משמעותיים, ואין לה כל קשר לליבת פעילות המשרד. שר התקשורת ביקש למנות לוביסט למנכ"ל.״

השר דוד אמסלם שואף בגלוי לפוליטיזציה של המינויים הבכירים ברשות החברות

א
"השר אמסלם שואף בגלוי לפוליטיזציה של המינויים הבכירים ברשות החברות שהיא הגוף הרגולטורי ובחברות הממשלתיות עצמן, באופן שיפגע במקצועיות של המינויים ושל החברות הממשלתיות. יש דוגמאות ספציפיות להתערבות פוליטית שלו כמו דרישתו להקפיא מכרז לתפקיד המקצועי של המשנה למנהלת רשות החברות, צעד שהייעוץ המשפטי לממשלה הגדיר כבלתי-תקין. הדוגמה הבולטת ביותר נוגעת לנבחרת הדירקטורים (...)כוונתו של השר אמסלם לבטל את נבחרת הדירקטורים מוכרת מן העבר: בתקופת כהונתה של הממשלה ה-35 (ממשלת נתניהו-גנץ) היה אמסלם השר הממונה על תחום החברות הממשלתיות בתפקידו כשר הדיגיטל הלאומי וניסיונו לבטל את הנבחרת באותה העת נבלם בהחלטה של בית המשפט העליו"
ב
"במכתבך הגדרת את הפניה ליועצת המשפטית לממשלה בקשר להנחיות כבוד השר, כ'פוטש' כנגד השר. בכל הכבוד, אינני מקבלת הגדרה זו. בכוונתי להמשיך ולפעול בהתאם לדין, ולהמשיך לפנות לכבוד היועצת המשפטית לממשלה לפי הצורך ובכל מקום שבו הנחיות כבוד השר מעוררות שאלות משפטיות”.
ג
"המדיניות שהשר אמסלם מקדם צפויה אפוא לפגוע קשות בתפקוד החברות הממשלתיות... נראה שהתנהלותו של השר אמסלם אינה תקינה, ופוגעת ברגל גסה בממלכתיות השירות הציבורי (...) מצופה מן השר הממונה על ביצוע החוק ועל תחום החברות הממשלתיות להתייחס אליה (רשות החברות הממשלתיות) בהתאם ולהגן על יכולתה לממש את תפקידה, לטובת האינטרס הציבורי. ההודעה של אמסלם על "ניתוק היחסים" עם רוזנבוים מלמדת על סירובו לעשות זאת"
ד
“חשש רב הובע היום (ד') על ידי גורמים בכירים במשרד האוצר שהעברת רשות החברות הממשלתיות ממשרד האוצר למשרד לפיתוח אזורי שאינו קשור כלל לנושא, בראשות השר לשיתוף פעולה אזורי דודי אמסלם (ליכוד), יביא לביטול שיטת מינוי הדירקטורים הקיימת במסגרת "נבחרת הדירקטורים" ותיפתח הדרך למינוי דירקטורים על פי מפתח פוליטי... מנהלת רשות החברות הממשלתיות, מיכל רוזנבוים, צפויה להתנגד לשרבוב כל קרבה פוליטית למינוי הדירקטורים”